Suplementy na lepszą pamięć i koncentrację - gra na nerwach
Suplementy na poprawę pamięci i koncentracji

Suplementy na lepszą pamięć i koncentrację

Opublikowano 1 października 2019 przez Wojciech Nowosada

Żyjemy w dobie informacji, toteż zależy nam na utrzymaniu wysokiej zdolności do ich magazynowania i przetwarzania. Na stan naszej pamięci ma wpływ wiele czynników, którymi w pewnym stopniu na szczęście możemy manipulować. Poniżej pokrótce przedstawiam najpopularniejsze suplementy nootropowe, które mogą poprawiać pamięć i koncentrację.

Alpha GPC

Forma choliny przekraczająca barierę krew-mózg. Ma względnie sporą zawartość procentową choliny, a pozostałe składniki powstające z rozpadu (glicerofosforan) również wspomagają kondycję błon komórkowych, poprawiając przewodnictwo nerwowe. Świetnie sprawuje się nawet przy stosowaniu doraźnym. Jeden z podstawowych środków nootropowych, wybierany często jako jeden z pierwszych, ze względu na skuteczność i bardzo korzystny profil bezpieczeństwa. Niektórzy stosują Alpha GPC również przed treningami siłowymi, by poprawić koncentrację i sprawność komunikacji pomiędzy mózgiem a mięśniami.

CDP Cholina

Druga, popularna forma choliny dla mózgu. Ma w sobie mniejszą zawartość choliny, jednak jej druga część – cytydyna, konwertuje do urydyny, która przynosi dodatkowe korzyści dla kondycji neuronów oraz sprawności układu dopaminergicznego. Z tego względu jest polecana głównie do stosowania długofalowego, oraz gdy poprawa koncentracji i nastroju jest dla nas również ważnym celem.

Hupercyna A

Naturalna substancja, która hamuje enzym rozkładający acetylocholinę. Dzięki temu zwiększa się dostępność tego neuroprzekaźnika. Hupercyna A ma długi czas działania, ponieważ jest to nawet 10-14 godzin. Jest to dużym plusem, ponieważ nie ma konieczności przyjmowania wielu dawek w ciągu dnia jak w przypadku dwóch poprzednich suplementów. Długość działania przekłada się także na stabilność efektów – nie ma spadków efektów po kilku godzinach.

Racetamy

Tutaj mam na myśli całą grupę pochodnych piracetamu (z nim włącznie), które uznawane są za prokognitywne: aniracetam, oxiracetam, pramiracetam, fenylopiracetam, coluracetam, fasoracetam. Wpływają na poprawę krążenia krwi mózgowej, na gospodarkę acetylocholiną oraz na aktywację receptorów glutaminianu, więc praktycznie na cały pakiet potrzebny dla formowania pamięci. Z czasem mogą uszczuplać zapasy acetylocholiny, dlatego najlepiej działają z dodatkowym źródłem choliny, Alpha GPC lub CDP Choliną.

Noopept

Jeden z najpopularniejszych środków nootropowych. W działaniu zbliżony do racetamów, jednak nie zalicza się do tej grupy, ze względu na różnice w strukturze chemicznej. Często porównywany jest do piracetamu, choć i w literaturze fachowej, i w relacjach użytkowników jego działanie jest efektywniejsze i częściej odczuwalne u osób względnie zdrowych.

Winpocetyna

Inhibitor fosfodiesterazy-1, wydajnie poprawia krążenie mózgowe. Z tego względu sprawniej zasila neurony w tlen, glukozę i wszystkie składniki, których potrzebują. Stosowany w lecznictwie, w Polsce ma status leku. Dość chętnie przepisywany przez lekarzy również w celu eliminowania objawów lekkich zaburzeń poznawczych.

Ginkgo Biloba

Miłorząd japoński to bardzo popularne ziele, stosowane właśnie w celu poprawy pamięci. O ile u młodych, zdrowych osób efekty są raczej nikłe, to u osób starszych lub tych z faktycznymi defektami spisuje się bardzo dobrze. Ginkgo ma całkiem pokaźne zaplecze teoretyczne w postaci badań naukowych z jego udziałem, a przy tym jest bardzo ekonomiczny i łatwo dostępny.

Bacopa Monnieri i Gotu Kola

Dwa ziółka adaptogenne o podobnych mechanizmach działania. Nasilają neurogenezę, dzięki czemu u podstaw wspomagają sprawność układu nerwowego. Badania pokazują, że przy regularnym stosowaniu przez kilka miesięcy mogą wyraźnie poprawiać niektóre typy pamięci. Są też znane z działania adaptogennego i antystresowego.

Kreatyna

Zdziwieni? Kreatyna zazwyczaj jest kojarzona jedynie z pozytywnym wpływem na mięśnie, jednak okazuje się, że korzystnie wpływa także na mózg. Ze względu na wpływ na układ glutaminianergiczny, może przynosić korzyści dla sprawności pamięci. Szczególnie korzystna wydaje się być dla osób na diecie roślinnej, dla seniorów oraz dla kobiet, które w niektórych aspektach osiągają lepsze efekty suplementacji kreatyną, niż mężczyźni.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *