Adaptogeny – rodzaje i ich właściwości - gra na nerwach
Jak działają adaptogeny? - Adaptogeny a stres i kortyzol - (Wykaz) Lista adaptogenów

Adaptogeny – rodzaje i ich właściwości

Opublikowano 7 marca 2019 przez Wojciech Nowosada

Adaptogeny to dość rozległa grupa środków. Mają one pewien wspólny mianownik, jednak każdy z nich ma indywidualny, specyficzny profil działania. Warto zaznajomić się z tymi najpopularniejszymi, by móc dobrać najodpowiedniejszy dla siebie.

A więc, jakie wyróżniamy adaptogeny?

Ashwagandha

Najprawdopodobniej najpopularniejszy aktualnie adaptogen. Znana jest z działania wyciszającego, uspokajającego i silnego tłumienia stresu. W badaniach na ludziach daje świetne rezultaty w redukcji poziomu kortyzolu. Jest często używana przed sen, by ułatwić zasypianie i poprawić jakość snu. Ashwagandha ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie tarczycy, działa przeciwzapalnie, w pewnym stopniu wspomaga także parametry wysiłkowe i pomaga w kształtowaniu sylwetki. Świetna dla ludzi, którzy potrzebują uspokojenia, wyciszenia i większej kontroli nad myślami.

Dawkowanie: W zależności od rodzaju surowca wykorzystanego w preparacie, dawkowanie będzie się różnić. W przypadku najpopularniejszego (i najlepszego) KSM-66 zazwyczaj stosowane są dawki z zakresu 250-600 mg, aczkolwiek w niektórych przypadkach stosowane są dawki nawet do 1500 mg. Jest bezpieczna przy stosowaniu długoterminowym, a z kolejnymi miesiącami efektywność powinna wzrastać.

Rhodiola Rosea (Różeniec Górski)

Również bardzo popularny adaptogen, o działaniu nieco odmiennym od ashwagandhy. Różeniec górski jest bardziej energetyzujący i motywujący, świetnie sprawdza się stosowany z rana. Bywa odczuwalny nawet przy doraźnym stosowaniu, jednak dopiero długoterminowe odkrywa pełny potencjał tej rośliny. Niektóre składniki czynne Rhodioli działają jak inhibitory MAO, przez co podnoszone są stężenia neuroprzekaźników zapewniających dobre samopoczucie i energię. Przy dłuższym stosowaniu wpływa na ekspresję licznych genów. Warto wybierać ekstrakty, które poza rozawinami mają też standaryzację na salidrozydy.

Dawkowanie: Zazwyczaj w zakresie 250-700 mg ekstraktu dziennie.

Bacopa Monnieri (Brahmi)

Adaptogen o działaniu tonizującym i wyciszającym, który jednocześnie regeneruje układ nerwowy i bardzo fajnie wpływa na poprawę pamięci. Definitywnie jest to środek do długotrwałego stosowania. Stosowanie doraźne niestety raczej nie przyniesie spektakularnych efektów. Wpływa na wzrost czynników neurotroficznych, takich jak BDNF.

Dawkowanie: 250-1000 mg dziennie, w zależności od standaryzacji ekstraktu.

Gotu Kola (Wąkrotka azjatycka)

Działa dość podobnie do Bacopa Monnieri, często te dwa zioła stosowane są w parze. Dodatkowo wpływa też na tempo syntezy kolagenu, dzięki czemu może poprawiać jakość skóry i jej wytworów oraz poprawiać elastyczność naczyń krwionośnych.

Dawkowanie: W zakresie 200-600 mg ekstraktu dziennie.

Żeń-szeń koreański (Panax Ginseng)

Bardzo wyraźnym efektem suplementacji żeń-szeniem jest wzrost energii. Najczęściej stosowany jest dla podniesienia poziomu sił witalnych oraz zwiększenia jakości życia seksualnego. Oczywiście pomaga też w lepszej tolerancji stresu. Osobiście darzę żeń-szeń sentymentem, ponieważ towarzyszył mi już od czasów gimnazjum, kiedy bardzo fajnie i wyraźnie odczuwałem jego działanie.

Dawkowanie: Ekstrakty stosowane są zazwyczaj w dawkach z przedziału 200-400 mg dziennie, jednak zależy to też od standaryzacji.

Żeń-szeń syberyjski (Eleuthero)

Odmiana żeń-szenia, która świetnie wpływa na wzrost kondycji i wytrzymałości sportowej. Ma też silne właściwości stymulujące odporność. Tradycyjnie używano go by zmniejszyć zmęczenie, podnieść witalność. Bardzo dobry wybór dla sportowców.

Dawkowanie: Najczęściej w zakresie 300-1200 mg dziennie.

Holy Basil (Tulsi)

Ziele, które neutralizuje stres i lęki oraz poprawia nastrój, jednak może negatywnie wpływać na płodność. Stosowane jest również by poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego, tradycyjnie była stosowana by uchronić się przez przeziębieniem i grypą. Stosowano ją również w celu usprawnienia pracy przewodu pokarmowego oraz walki z pasożytami.

Dawkowanie: Ekstrakty z liści stosowane są zazwyczaj w dawce 500 mg dziennie.

Schisandra Chinensis (Cytryniec chiński)

Adaptogen znany między innymi jako środek poprawiający kondycję sportową, gdyż wpływa na krążenie krwi i gospodarkę energetyczną. Obniża poziom kortyzolu i działa przeciwstresowo. Bywa też używany dla wsparcia wątroby i serca oraz dla usprawnienia gospodarki cukrowej.

Dawkowanie: Bardzo często stosowany jest w formie nalewki, wtedy przeciętne dawkowanie to 20-30 kropli dziennie. W przypadku suplementów ze sproszkowanymi owocami, dawki to 500-3000 mg dziennie.

Maca

Adaptogen o lekko energetyzującym działaniu, znany szczególnie z pozytywnego wpływu na sferę seksualną i płodność. Poza działaniem jako afrodyzjak, może też pozytywnie wpływać na zdrowie mózgu i funkcje kognitywne oraz na zdrowie kości.

Dawkowanie: Najczęściej 1-3 g dziennie.

Cordyceps (Maczużnik)

Jeden z lepiej znanych grzybów leczniczych. Szczególnie chętnie używany jest przez z sportowców w wierze, że usprawni gospodarkę tlenową i energetyczną. Poza modulacją stresu, fajnie wpływa też na odporność, ze względu na obecność polisacharydów. Używany jest dla ogólnej poprawy witalności.

Dawkowanie: Około 1000-3000 mg dziennie.

Lion’s Mane (Soplówka jeżowata)

Kolejny, bardzo ciekawy grzyb leczniczy. Mocno wpływa na neurogenezę, szczególnie poprzez podnoszenie czynnika NGF. Pewne efekty prokognitywne odczuwane są nawet po pierwszej porcji. Ekstrakty Lion’s Mane są popularnym dodatkiem do kawy, by poprawić jej właściwości.

Dawkowanie: W przypadku ekstraktów zazwyczaj 500-1000 mg w pojedynczej porcji. Przy sproszkowanej grzybni konieczne są większe ilości, rzędu 5 g w porcji.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *