Teakryna jako lepszy zamiennik dla kofeiny - gra na nerwach
Herbata Kucha - Teakryna jako zamiennik kofeiny bez skutków ubocznych

Teakryna jako lepszy zamiennik dla kofeiny

Opublikowano 10 lipca 2019 przez Wojciech Nowosada

Kofeina bez wątpienia jest jednym z lepszych środków prokognitywnych, jednak nie jest bez wad. Owe wady zależą od osoby – niektórym podnosi ciśnienie, innym przynosi lekkie roztrzęsienie, a jeszcze innymi szybko buduje tolerancję lub powoduje „zjazdy” energetyczne na koniec działania. Mamy jednak do dyspozycji substancję bardzo podobną w działaniu, lecz z nieco przyjemniejszym profilem działania, bez charakterystycznych dla kofeiny skutków ubocznych. A mowa o teakrynie.

Czym jest teakryna?

Teakryna (ang. theacrine) należy do grupy alkaloidów purynowych. Jest substancją bardzo podobną do kofeiny, zarówno strukturalnie, jak i w aspekcie działania na człowieka. Herbata Kucha (Camellia Assamica) jest jej najobfitszym i najprawdopodobniej jedynym sensownym źródłem w naturze. W tej herbacie syntetyzowana jest drogą metylacji z kofeiny, która wcześniej była wyprodukowana z adenozyny.

Podobnie jak kofeina działa na receptory adenozyny, co jest głównym mechanizmem odpowiedzialnym za hamowanie zmęczenia i podnoszenie energii. Wpływa również na aktywność niektórych receptorów dopaminy, co dodatkowo wpływa na koncentrację, motywację i energię. Dodatkowo ma działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne i przeciwbólowe.

Teaktyna i kofeina - porównanie działania

W suplementach teakrynę najczęściej widać pod postacią patentowanej TeaCrine® produkowanej przez firmę Compound Solutions. Najczęściej używana jest jako składnik bardziej kompleksowych formuł przedtreningowych.

Czym się różni teakryna od kofeiny?

Różnice są wyłącznie korzystne. No może poza aspektem ekonomicznym, ale tutaj skupmy się wyłącznie an działaniu. A więc:

  • Teakryna nie buduje tolerancji, nawet przy stosowaniu po 300 mg dziennie przez 8 tygodni, choć co prawda było to badanie fundowane przez właściciela patentu. Jednak również z raportów użytkowników wynika, że regularne przyjmowanie teakryny nie powoduje spadku jej działania, cały czas jest odczuwana tak samo. W przypadku kofeiny dość charakterystyczne jest to, że gdy przyjmujemy ją codziennie, to z czasem odczuwamy ją słabiej i musimy zwiększać dawki, czy to łykają kolejne kapsułki suplementu, czy parząc kolejną filiżankę kawy.
  • Nie powoduje kołatania serca, ani wzrostu ciśnienia. W przypadku kofeiny osoby wrażliwe mogą odczuwać przyspieszenie tętna, szczególnie przy wysokich dawkach. Teakryna wydaje się być pod tym względem dużo bezpieczniejsza.
  • Nie powoduje rozdrażnienia i lęków, a wręcz może trochę uspokajać. Osobiście niekiedy przyrównuję teakrynę do stacku kofeiny z teaniną, ponieważ jej wpływ na samopoczucie jest bardziej przyjemny i stabilny, niż w przypadku samej kofeiny.
  • Według opinii stosujących, działa dłużej niż kofeina i łagodniej kończy swoje działanie, bez drastycznego spadku i senności.

Jak wykorzystać teakrynę?

Idealnie byłoby pewnie całkowicie nią zastąpić kofeinę, jednak z racji tego że jest dość droga (dużo droższa niż kofeina bezwodna) i dość ciężko dostępna, jest to raczej rzadka praktyka. Częściej teakrynę stosuje się cyklicznie, na przemian z kofeiną lub też w połączeniu z nią – nieco mniejsza dawka kofeiny niż zwykle uzupełniana jest 50-100 mg teakryny, by wydłużyć działanie i zmniejszyć postęp wzrostu tolerancji.

Dawkowanie teakryny

W suplementach najczęściej widzimy ilości 50, czasem też 100 mg teakryny w porcji. 100 może być odczuwalne, jednak po 50 mg szału nie ma co się spodziewać. Osobiście zakładałbym, że dla faktycznego efektu trzeba przyjmować 100-200 mg solo lub 50-100 mg, gdy ma stanowić dodatek do kofeiny. W badaniu testowano dawki 300 mg dziennie przez 8 tygodni, co było dobrze tolerowane.

Warto pamiętać, że patentowana teakryna występuje w dwóch formach – 99% i 40%. Ta o mniejszej koncentracji stworzona została między innymi dla uzyskania łagodniejszego, bardziej akceptowalnego smaku, dlatego wykorzystywana jest głównie w suplementach w proszku. Niemniej, warto zerkać w tabelę składu, czy została podana ilość surowca, czy już czystej teakryny.

TeaCrine logo - działanie teakryny i różnice w stosunku do kofeiny
Logo patentu TeaCrine

Jeśli teakryna jest dla Ciebie interesująca, sprawdź też artykuł o Metyloliberynie, która jest kolejną, pokrewną substancją produkowaną przez Compound Solutions pod patentem Dynamine.

Źródła:

  • Zheng XQ et al. „Theacrine (1,3,7,9-tetramethyluric acid) synthesis in leaves of a Chinese tea, kucha (Camellia assamica var. Kucha).” Phytochemistry. 2002 May;60(2):129-34.
  • Wang Y et al. „Theacrine, a purine alkaloid with anti-inflammatory and analgesic activities.” Fitoterapia. 2010 Sep;81(6):627-31
  • Lem Taylor et al. „Safety of TeaCrine®, a non-habituating, naturally-occurring purine alkaloid over eight weeks of continuous use” J Int Soc Sports Nutr. 2016; 13: 2.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *