Cordyceps – adaptogenny grzyb dla poprawy witalności - gra na nerwach
Grzyb Cordyceps - właściwości i dawkowanie

Cordyceps – adaptogenny grzyb dla poprawy witalności

Opublikowano 12 czerwca 2019 przez Wojciech Nowosada

Cordyceps jest wysokogórskim grzybem leczniczym, wywodzącym się z Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Przypisuje się mu właściwości podnoszące witalność, a nawet wydłużające życie. Nierzadko stosowano go również dla poprawy życia seksualnego oraz podnoszenia testosteronu i poprawy płodności. Główną substancją czynną jest kordycepina (Cordycepin , 3′-deoksyadenozyna), ale obfituje też w wiele innych, prozdrowotnych związków, szczególnie polisacharydy.

Rośnie tylko na obszarach wysokogórskich o wysokości około 3800 m. npm, na chłodnych łąkach gór Himalajów. Choć ma korzystny wpływ na nasze zdrowie, w naturze ma charakter pasożytniczy.

W 2007 roku, ze względu na nowe odkrycia badaczy i zmiany w klasyfikacji, oficjalna nazwa tego grzyba została zmieniona na Ophiocordyceps sinensis, jednak zwyczajowo nadal używa się po prostu nazwy Cordyceps.

Cordyceps ma dość specyficzny wygląd – przypomina trochę brzydką gąsienicę, a trochę pomarszczoną papryczkę. Tak czy inaczej, wyglądem nie urzeka, a bronią go tylko prozdrowotne właściwości.

Grzyb Cordyceps Sinensis
Grzyb Cordyceps Sinensis

Wyróżniamy jednak kilka głównych gatunków Cordyceps, a dwa najlepiej znane to:

  • Cordyceps Sinensis
  • Cordyceps Militaris

Jakie korzyści zdrowotne przynosi Cordyceps?

  • Neutralizuje wolne rodniki i znosi nadmierne stany zapalne – jak większość naturalnych ekstraktów, które mają działanie wspierające zdrowie ogólne. Kontrola stresu oksydacyjnego i stanów zapalnych to główne filary dobrego zdrowia.
  • Może wspomagać kondycję sportową – to jest ciekawa teoria, którą kieruje się sporo aktywnych osób, jednak jeśli chodzi o solidne badania na ludziach, to ciężko znaleźć jednoznaczne potwierdzenie korzyści. Są np. doniesienia o przesuwaniu progu mleczanowego i optymalizowaniu gospodarki tlenem, jednak pochodzą z badań pilotażowych, które nie mogą się pochwalić nieskazitelną jakością. Najprawdopodobniej Cordyceps przynosi pewne korzyści sportowcom, jednak ze względu na brak mocnego wsparcia, warto to traktować z lekkim dystansem. Pozytywne doniesienia dotyczą głównie wysiłku tlenowego, dlatego chętnie jest wybierany w sportach wytrzymałościowych. Cordyceps wykazuje pewne korzystne działania dla funkcjonowania płuc, między innymi zmniejszając objawy astmy, co również najprawdopodobniej jest pomocne lekkim w podnoszeniu wytrzymałości sportowej.
  • Zmniejsza zmęczenie – co również może być powodem notowania korzyści wymienionych w poprzednim punkcie. Wynikać to może ze zwiększonej produkcji ATP, a lepsze zaopatrywanie organizmu w użyteczną energię, to większy poziom witalności i mniej zmęczenia.
  • Moduluje odporność – co jest charakterystyczne dla większości grzybów leczniczych, których jednym z najbardziej obfitych składników są polisacharydy. Co bardzo interesujące, w pewnym badaniu stwierdzono nawet, że lek na bazie Cordyceps Sinensis (Corbrin Capsules) obniżał poziomy przeciwciał przeciwtarczycowych anty-TPO u osób chorujących na Hashimoto i chorobę Gravesa.
  • Chroni wątrobę i nerki – ochrona organów zawdzięczana jest między innymi działaniu przeciwutleniajacemu. Cordyceps osłabia proces otłuszczania wątroby. W chińskim badaniu wykazano, że Cordyceps Sinensis poprawia stan w przypadku chronicznego zapalenia wątroby typu B, co stwierdzono w poprawie biomarkerów z krwi (ALT, AST i inne), a także zahamowaniu zwłóknień i stanów zapalnych. W przypadku badań określających wpływ na nerki zauważano mniejszą toksyczność w towarzystwie szkodliwych leków/substancji.
  • Może poprawiać glikemię i wrażliwość insulinową – jest w tej kwestii kilka badań na gryzoniach, w których stwierdzono takie działania.
  • Wpływa na hormony płciowe i kondycję seksualną – jednym z tradycyjnych zastosowań Cordycepsu było właśnie podnoszenie sprawności seksualnej i poprawa płodności. Z badań na myszach i in vitro na mysich komórkach wiemy, że Cordyceps może stymulować komórki Leydiga do produkcji testosteronu. Wiadomo, że na jakąkolwiek poprawę u człowieka można liczyć gdy wyjściowo ten testosteron jest za niski.
  • Służy zdrowiu mózgu – niestety nadal w badaniach na gryzoniach, ale pewne przesłanki mamy. A konkretnie badano lek reprezentujący składnik Cordyceps Sinensis (ponownie Corbrin Capsule) na mysim modelu demencji naczyniowej. W wynikach odnotowano poprawę proporcji kluczowych cytokin zapalnych w mózgu, zahamowanie degeneracji osłonek mielinowych oraz aktywację komórek glejowych.
Kordycepina - składniki grzyba Cordyceps Sinensis
Struktura głównego składnika Cordycepsu – Kordycepiny

Dawkowanie Cordycepsu zazwyczaj mieści się w zakresie 1000-3000 mg sproszkowanego grzyba dziennie. Optymalnie jest przyjmować z posiłkiem.

Ogólnie w temacie Cordycepsu można powiedzieć, że to kolejny (obok np. grzyba Reishi), ciekawy „kombajn”, który różne aspekty zdrowia ma wspierać po troszeczkę. Badań z jego udziałem (Sinensis i Militaris) jest dość sporo, jednak zdecydowana większość jest na modelu zwierzęcym. W stosunku do innych grzybów wydaje się mieć lepsze działanie na aspekty sportowe (wytrzymałość, wydolność tlenowa) oraz na witalność i redukcję zmęczenia. Niekiedy zaliczany jest do grupy adaptogenów. Może się całkiem fajnie komponować z Rhodiola Rosea.

Źródła:

  • Steve Chen, M.D. et al. „Effect of Cs-4® (Cordyceps sinensis) on Exercise Performance in Healthy Older Subjects: A Double-Blind, Placebo-Controlled Trial” J Altern Complement Med. 2010 May; 16(5): 585–590.
  • Ningqun Wang et al. „Herbal Medicine Cordyceps sinensis Improves Health-Related Quality of Life in Moderate-to-Severe Asthma” Evid Based Complement Alternat Med. 2016; 2016: 6134593.
  • Tianyi He et al. „Dual-Directional Immunomodulatory Effects of Corbrin Capsule on Autoimmune Thyroid Diseases” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine
    Volume 2016, Article ID 1360386, 9 pages
  • Wang XB et al. „[Clinical research of xinganbao capsule on the treatment of chronic hepatitis B liver fibrosis].” Zhongguo Zhong Xi Yi Jie He Za Zhi. 2012 Mar;32(3):325-8.
  • Balon TW et al. „A fermentation product of Cordyceps sinensis increases whole-body insulin sensitivity in rats.” J Altern Complement Med. 2002 Jun;8(3):315-23.
  • Hsu CC et al. „In vivo and in vitro stimulatory effects of Cordyceps sinensis on testosterone production in mouse Leydig cells.” Life Sci. 2003 Sep 5;73(16):2127-36.
  • Ying Chen et al. „The Prophylactic and Therapeutic Effects of Fermented Cordyceps sinensis Powder, Cs-C-Q80, on Subcortical Ischemic Vascular Dementia in Mice” Evid Based Complement Alternat Med. 2018; 2018: 4362715.

Sprawdź też wpisy o innych grzybach witalnych:

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *