Zaburzenia snu to problem powszechny, co jest bardzo niepokoj─ůce, poniewa┼╝ dobry sen jest filarem dobrego zdrowia. Praktycznie ka┼╝dy z nas na jakim┼Ť etapie ┼╝ycia takich problemów do┼Ťwiadcza. Mo┼╝e to by─ç problem z za┼Ťni─Öciem, wybudzenia w ci─ůgu nocy, albo zm─Öczenie ju┼╝ od momentu wstania z ┼éó┼╝ka (znacie to?). Ka┼╝dy taki przypadek, je┼Ťli nie jest sporadycznym incydentem, powinien by─ç alarmuj─ůcy i sk┼éaniaj─ůcy do poszukiwania rozwi─ůzania.

Jakie suplementy pomagaj─ů zasn─ů─ç i poprawi─ç jako┼Ť─ç snu?

Gdy dopadn─ů nas problemy, w pierwszej kolejno┼Ťci zazwyczaj zastanawiamy si─Ö, czy si─Ögn─ů─ç po jakie┼Ť tabletki na sen. Na szcz─Ö┼Ťcie jest sporo takich suplementów, które s─ů bezpieczne i bez recepty, a w wi─Ökszo┼Ťci s─ů te┼╝ naturalne. Wybór jest do┼Ť─ç szeroki, a w┼Ťród najbardziej wartych uwagi wymienimy te poni┼╝sze.

Melatonina

Zwana hormonem snu, poniewa┼╝ wydzielana jest w „ciemnej fazie” doby. W przypadkach, gdy produkcja tego hormonu jest zaburzona, dodatkowa suplementacja melatonin─ů potrafi przynie┼Ť─ç ┼Ťwietny efekt. Jest bezpieczna nawet przy d┼éugotrwa┼éym przyjmowaniu. Efektywne dawki s─ů cz─Östo du┼╝o mniejsze ni┼╝ te cz─Östo spotykane w suplementach, a zaczynaj─ů si─Ö ju┼╝ od 300-500 mcg.

Glicyna

Aminokwas posiadaj─ůcy w┼éasne receptory w mózgu, a ich aktywacja skutkuje zahamowaniem aktywno┼Ťci uk┼éadu nerwowego. Ma dzia┼éanie wyciszaj─ůce, a wed┼éug bada┼ä, stosowanie dawki 3g przed snem pozwala zwi─Ökszy─ç jego intensywno┼Ť─ç i poprawi─ç funkcjonowanie kolejnego dnia.

Ashwagandha

Adaptogenna królowa, która dzi─Öki dzia┼éaniu tonizuj─ůcemu i niweluj─ůcemu stres potrafi bardzo sprawnie u┼éo┼╝y─ç do snu. Ashwagandha wp┼éywa na wzrost aktywno┼Ťci receptorów GABA(A), co jest jednym z powodów dzia┼éania uspokajaj─ůcego. Wielu osobom stosuj─ůcym bardzo pomaga, jednak sporadycznie zdarzaj─ů si─Ö osoby, którym ashwagandha dodaje energii, wtedy lepiej jest j─ů stosowa─ç rano.

L-Teanina

Tonizuj─ůcy i nootropowy aminokwas niebia┼ékowy z zielonej herbaty. Bardzo bezpieczny ┼Ťrodek, a szalenie skuteczny. Teanina nie og┼éupia i nie dzia┼éa nachalnie, po prostu zmniejsza napi─Öcie nerwowe i pozwala si─Ö wyciszy─ç. Cz─Östo skraca czas potrzebny do za┼Ťni─Öcia, a sen staje si─Ö nieco bardziej regeneruj─ůcy.

Szyszki chmielu

Jeden z popularnych sk┼éadników w typowo aptecznych preparatach na sen i uspokojenie. Wiemy, ┼╝e chmiel skutecznie wspomaga zasypianie i jako┼Ť─ç snu, co zauwa┼╝ono nawet w badaniach nad dzia┼éanie bezalkoholowego piwa.

Waleriana

Jest to okre┼Ťlenie grupy preparatów na bazie Koz┼éka lekarskiego, cz─Östo wyst─Öpuje w parze z wy┼╝ej wymienionym chmielem. Je┼Ťli potrzebujemy czego┼Ť na szybko, to jest to jeden ze skuteczniejszych ┼Ťrodków wyciszaj─ůcych bez recepty, dost─Öpnych w praktycznie ka┼╝dej aptece. Szczególnie warte uwagi s─ů nalewki alkoholowe (krople walerianowe), wydaj─ů si─Ö by─ç skuteczniejsze ni┼╝ wyci─ůgi w kapsu┼ékach.

Kava kava

Do niedawna zakazana w Polsce, obecnie ju┼╝ mo┼╝na u┼╝ywa─ç bez obaw o rozpraw─Ö s─ůdow─ů. Relaksuj─ůca ro┼Ťlinka o mocno ugruntowanym znaczeniu tradycyjnym w rejonach Pacyfiku. Bardzo skutecznie relaksuje i poprawia nastrój, niektórzy oceniaj─ů jej dzia┼éanie za lekko rekreacyjne. Warto pami─Öta─ç, ┼╝e Kava Kava najlepiej dzia┼éa na czczo.

Magnez

Szczególnie formy glicynianu i taurynianu magnezu, poniewa┼╝ poza dostarczaniem samych jonów magnezu, te aminokwasy równie┼╝ hamuj─ů uk┼éad nerwowy. W suplemencie magnezu nie b─Ödzie ich co prawda du┼╝o, jednak niekiedy mog─ů przynie┼Ť─ç odrobin─Ö lepsze dzia┼éanie. Sam magnez dzia┼éa tonizuj─ůco poprzez blokowanie przep┼éywu jonów wapniowych w receptorach NMDA glutaminianu, co za pobiega nadmiernemu pobudzaniu neuronów.

Passiflora Incarnata

M─Öczennica cielista to ro┼Ťlina o przepi─Öknych kwiatach, wyst─Öpuj─ůca g┼éównie w gor─ůcych rejonach Ameryki Pó┼énocnej oraz w Ameryce ┼üaci┼äskiej i tropikalnej cz─Ö┼Ť─ç Ameryki Po┼éudniowej. Równie┼╝ mo┼╝e si─Ö poszczyci─ç tradycj─ů, a jej dzia┼éanie jest bardzo przyjemne. Mo┼╝e nie tak silnie jak Kava, ale równie┼╝ relaksuje i poprawia nastrój, cho─ç w nieco inny sposób. Passiflora bardzo dobrze sprawdza si─Ö w roli ┼Ťrodka nasennego, zarówno w formie ekstraktów, jak i zaparzanych herbatek.

Podsumowanie

Je┼Ťli zmagasz si─Ö z jakimi┼Ť ┼éagodnymi zaburzeniami snu, to z tej puli na pewno wybierzesz co┼Ť dla siebie. Poza suplementacj─ů oczywi┼Ťcie nale┼╝y pami─Öta─ç o wa┼╝nych aspektach stylu ┼╝ycia, jak zasypianie o regularnych porach, dba┼éo┼Ť─ç o odpowiedni─ů d┼éugo┼Ť─ç snu, wentylacj─Ö sypialni, blokowanie niebieskiego ┼Ťwiat┼éa wieczorami, czy te┼╝ znalezienie chwili na relaksuj─ůce czynno┼Ťci przed snem.

Gdyby jednak dotyka┼éy Ci─Ö powa┼╝ne problemy z bezsenno┼Ťci─ů, koniecznie zg┼éo┼Ť si─Ö do lekarza po porad─Ö. Niekiedy chwilowe zastosowanie leków nasennych, które pomog─ů Ci si─Ö zregenerowa─ç b─Ödzie dla Twojego zdrowia znacznie lepsze, ni┼╝ chroniczny brak snu. Warto te┼╝ sprawdzi─ç, jakie mog─ů by─ç przyczyny bezsenno┼Ťci. A mo┼╝e nale┼╝a┼éoby obni┼╝y─ç poziom kortyzolu?!