Naturalne nootropy - wsparcie mózgu dla tradycjonalistów - gra na nerwach
Naturalne nootropy

Naturalne nootropy – wsparcie mózgu dla tradycjonalistów

Opublikowano 7 października 2019 przez Wojciech Nowosada

Tym razem mały wykaz dla amatorów rozwiązań stworzonych przez naturę. W przyrodzie znajdziemy wiele substancji zawartych w ziołach, owocach, warzywach i grzybach, które maja mniejszy lub większy wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, a część z nich może być zakwalifikowana nawet jako środki nootropowe.

Jakie są najskuteczniejsze, naturalne środki nootropowe?

Hupercyna A

Substancja z widłaka o działaniu podnoszącym stężenie acetylocholiny, co wynika z zahamowanie jej rozkładu. Hupercyna działa długo (kilkanaście godzin) i efektywnie, dzięki czemu jest jednym z najczęściej wybieranych nootropoów na start. Typowymi efektami suplementacji są: poprawa koncentracji i zdolności do logicznego myślenia, lepsza pamięć i sprawniejsza nauka, poprawa skurczu mięśniowego i lepsza kontrola nad mięśniami.

Bacopa Monnieri

Adaptogenne zioło, które w Ajurwedzie stosowane było by poprawiać zdolności intelektualne i tonizować układ nerwowy, a obie te właściwości wykorzystywane są do dzisiaj. Jej działanie nie jest odczuwalne od razu, wymaga czasu by przynieść wymierne korzyści, jednak dzięki temu mogą też utrzymywać się na dłużej. Wydajnie redukuje odczuwalny stres oraz może poprawiać jakość snu. Bardzo podobna w działaniu do Bacopy jest Gotu Kola (Wąkrotka azjatycka).

Lion’s Mane

Leczniczy grzyb o ciekawej właściwości usprawniania regeneracji neuronów, za sprawą podnoszenia czynnika NGF. Wpływa na poprawę pamięci i w pewnym stopniu na poprawę koncentracji. Popularne jest stosowanie ekstraktów Soplówki jeżowatej jako dodatek do kawy, by wzmocnić jej prokognitywne i neuroprotekcyjne właściwości.

Kofeina

Kofeinę wszyscy znamy, głównie za sprawą kawy, która gości praktycznie w każdej kuchni. Kofeinę pozyskiwać możemy jednak też z herbaty, guarany, yerba mate, orzeszków kola, a nawet z kakao, a wszystkie te źródła będą dodawać energii i poprawiać kognicję. Kofeina z naturalnych źródeł, która nie jest w pełni ekstrahowana, może mieć nieco lepsze właściwości za sprawą licznych fitochemikaliów, które jej towarzyszą i mogą uzupełniać działanie.

Teanina

Rewelacyjnie uspokajający aminokwas o „inteligentnym” działaniu, zmieniającym się adekwatnie do naszych bieżących potrzeb. Gdy stosowana jest np. na wieczór, gdy oddajemy się spokojnym czynnościom lub po prostu odpoczywamy, nastraja mózg w stan podobny do tego, który towarzyszy medytacji. Gdy jednak przyjmiemy ją przed pracą, szczególnie gdy jest w parze z kofeiną, nie powoduje ospałości ani sedacji, a zwiększa koncentrację i zdolność do skupienia uwagi na wykonywanej czynności.

Teakryna

Bardzo podobna do kofeiny substancja występująca w herbacie Kucha, ma jednak dużo korzystniejszy profil działania i mniej skutków ubocznych, co jest bardzo doceniane przez osoby, które nie najlepiej tolerują zwykłą kofeinę. Wśród najważniejszych cech teakryny wymienić należy to, że powoduje wzrostu tolerancji tak jak kofeina oraz nie wpływa niekorzystnie na wzrost ciśnienia, ani na akcję serca.

Żeń-szeń

Popularna roślina, która dodaje energii i sił witalnych. Znany jest m.in. z podnoszenia libido, ale też z pozytywnego wpływu na nastrój i kognicję. Efektywnie hamuje zmęczenie, a efekty pojawiają się nawet po jednorazowej porcji. Wyróżniamy kilka odmian żeń-szenia, przy czym w aspekcie wpływu na mózg najpopularniejszy jest koreański i syberyjski.

Urydyna

Świetna substancja, która występuje w dość dużej koncentracji np. w piwie, a więc akurat w tym przypadku dla zdrowia mózgu zdecydowanie wolimy ją w wersji izolowanej. Nie można jej odmówić jednak naturalnego pochodzenia. Wspomaga regenerację błon komórkowych w neuronach oraz przyczynia się do regeneracji układu dopaminy, co jest jej ogromnym atutem.

Ginkgo Biloba

Znana też jako Miłorząb Japoński, bardzo powszechna i łatwo dostępna w aptekach (ekstrakty w kapsułach) roślina, która pozytywnie wpływa na pamięć i spowalnia rozwój demencji starczej. Cieszy się sporą ilością badań naukowych, które analizują jej działanie. Działanie u seniorów ma całkiem wyraźne poparcie, niestety młodzi i zdrowi nie zawsze odczują jej zalety.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *