Co bardziej niweluje senność – jasne światło czy kofeina? - gra na nerwach
Manipulacja światłem - Kawa pita wieczorem - Regulacja cyklu dobowego

Co bardziej niweluje senność – jasne światło czy kofeina?

Opublikowano 23 grudnia 2018 przez Wojciech Nowosada

Kofeina jest jednym z najpopularniejszych środków do walki z sennością. Wiemy też, że picie kawy wieczorową porą nie zawsze jest rozsądne, gdyż może negatywnie wpływać na sen. Nawet gdy taką kawkę postanowimy wypić, na pewno znajdzie się jakiś sympatyczny towarzysz z pełnym troski pytaniem „ale tak na wieczór?!”.

Kolejnym faktem jest to, że jasne światło również zmniejsza senność i jest ściśle powiązane z regulacją cyklu dobowego. Nasuwa się pytanie – co działa mocniej, kawa czy światło?

Jak widać w poniższej publikacji, ilość kofeiny porównywalna z podwójnym espresso podawana na 3h przed porą snu przesuwała rytm wydzielania melatoniny o około 40 minut. Ekspozycja na jasne światło (~3000 lux) bez podaży kofeiny o tej samej porze przesuwała ten rytm o około 85 minut, a więc dwukrotnie bardziej. Połączenie tych dwóch bodźców natomiast opóźniało rytm o około 105 min.

Eksperyment ten pokazuje jak dużą rolę odgrywa manipulacja światłem o różnych porach dnia. Ekspozycja na jasne światło emitowane na przykład przez monitor lub telefon może wpływać na rytm dobowy nawet bardziej niż uznawane przez wielu za karygodną praktykę, wieczorne picie kawy.

Tina M. Burke et al. „Effects of caffeine on the human circadian clock in vivo and in vitro” Sci Transl Med. 2015 Sep 16; 7(305): 305ra146.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *