Świadomość na temat wpływu światła na rytm snu i czuwania jest obecnie ogromna, co bardzo cieszy. Wielu moich znajomych, którzy na ogół nie śledzą ze szczególnym zapałem nowinek zdrowotnych, ma zainstalowane na telefonach apki blokujące niebieskie światło po zmroku, co dla mnie jest ciekawym zjawiskiem. Również opaski na oczy do snu mają bardzo długą historię i od wieków są wykorzystywane do poprawiania snu, gdy przeszkadza nam obecność światła, nawet tego lekkiego i rozproszonego.

Jak wybrać odpowiednią opaskę na oczy do spania?

Jest kilka kryteriów, na które warto zwrócić uwagę. Będzie to na pewno możliwość łatwej regulacji długości opaski, np. na rzep, dzięki czemu można idealnie dopasować ją do wymiarów głowy, a przy okazji ułatwia to zakładanie i zdejmowanie. Duże znaczenie ma też materiał, który powinien przepuszczać powietrze i pozwalać skórze oddychać, by nie zatrzymywać zbyt mocno ciepła. Byłoby to nie tylko niekomfortowe, ale i mogłoby teoretycznie pogarszać jakość snu, ponieważ niższa temperatura głowy w okolicy czoła wpływa korzystnie na jakość snu. Sprawdź przy okazji artykuł o urządzeniach do regulacji temperatury czoła.

Wrażenia dotykowe względem materiału też mają znaczenie, by był on odpowiednio delikatny, nie drażnił skóry i by nie było czuć obcierania podczas ewentualnych przesunięć. Opaska musi mieć też odpowiednie wycięcie na nos, by było komfortowo oraz by opaska nie odstawała zbytnio od skóry. Generalnie większość kryteriów dotyczy wygody, co ma bardzo duże znaczenie, ponieważ niewygodna opaska może irytować i paradoksalnie wręcz utrudniać zasypianie.

Jaką opaskę do spania wybrać?

Moim zdaniem bardzo fajne są opaski, które mają doczepiane materiałowe „kółka” na oczy (nie wiem jak to profesjonalnie określić 🙄 ), dzięki którym materiał nie przylega bezpośrednio do powiek i nie wywiera nacisku na gałki oczne. Poza tym, przylgnięcie takich okrągłych poduszek do skóry na około oka całkowicie blokuje światło, ponieważ nie ma żadnych szczelin, przez które mogłoby ono wpadać, tak jak ma to czasem miejsce w tradycyjnych opaskach. Oczywiście tak się dzieje pod warunkiem wykorzystania odpowiedniego materiału, ponieważ jeśli materiał będzie przepuszczał promienie światła pomiędzy włóknami, to system dodatkowych poduszek nic nie zdziała.

Chyba najpopularniejszym producentem (a przynajmniej najmocniej promującym się) takich opasek jest amerykańska firma Manta Sleep. Mają w ofercie kilka modeli opasek, z różnymi dodatkowymi „bajerami”. Dla przykładu standardowe okrągłe poduszki można wymienić na takie chłodzące lub ogrzewające, w zależności od preferencji. Samą opaskę natomiast można wymienić na taką z kieszonką, do której wkłada się wkład z suszem lawendy do aromaterapii. Jeśli potrzebujesz jedynie prostego wariantu takiej opaski, to istnieją alternatywy „no name”, nawet z aliexpress. Są w dużo niższych cenach, choć ponoć jakość materiałów i wykonania również jest odpowiednio słabsza. Niemniej jednak, do sprawdzenia czy taki rodzaj opaski Ci pasuje będzie fajnym wyborem.

Moje doświadczenia

Osobiście jakiś czas temu zakupiłem sobie z aliexpress opaskę podobną do tej sztandarowej Manta Sleep. O dziwo, jest na tyle wygodna, że da się w niej spać, czego się obawiałem, po kiepskich doświadczeniach ze zwykłymi opaskami na oczy. Ogólnie tez jestem dość wrażliwy na takie przeszkadzacze podczas snu. Co noc co prawda raczej nie dałbym rady jej zakładać, ale do sporadycznego zakładania sprawdza się świetnie. Co ważne, faktycznie całkowicie blokuje dopływ światła – mogę ją założyć na drzemkę w południe i mieć całkowitą ciemność przed oczami, a zdejmując później opaskę trzeba się chwilę do światła przyzwyczaić. Doświadczenia z tą chińską opaską mam na tyle dobre, że rozważam w przyszłości zakup opasek z Manta Sleep, być może też z bardziej wymyślnymi akcesoriami, jak krążki do chłodzenia oczu 😉

opaska na oczy do spania blokująca światło

opaska na oczy do spania blokująca światło

Chciałbym jednak uczulić, że taka opaska blokuje światło również z rana i niekiedy może utrudniać naturalne wybudzanie się ze snu. Może, ale nie musi, ponieważ w końcu mamy fotoreceptory nie tylko w gałkach ocznych 😉 Warto mieć to jednak na uwadze i monitorować czy nie pogarsza się pobudka, a jeśli tak, to czy ta strata przewyższa korzyści z szybszego zasypiania, czy też nie. Ja zasypiam z opaską na oczach, ale jakimś cudem nigdy na nich nie dotrwała do rana, zawsze w którymś momencie nocy ląduje gdzieś obok 😀

Taką opaskę można wykorzystać do dziennych drzemek podczas snu polifazowego lub podczas Coffee Nap.