Badanie funkcjonowania mózgów małych dzieci jest niezwykle fascynującym obszarem neuronauki. Wraz z postępem badań dowiadujemy się coraz to ciekawszych nowinek na temat zdolności najmłodszych. Tym razem badacze z Johns Hopkins University zauważyli, że dzieci mają wyrobione poczucie tego co oznacza liczenie jeszcze sporo czasu zanim nauczą się same wymawiać liczby.

Dzieciom w wieku 14 i 18 miesięcy pokazywano zabawki (małe pieski lub samochodziki) na pudełku. Gdy badacz na głos liczył owe zabawki (jeden piesek, dwa pieski …) wskazując na nie kolejno, a następnie wkładał je wszystkie do pudełka, to przy wyjmowaniu kolejnych sztuk dzieci widocznie oczekiwały kolejnych sztuk aż do wyciągnięcia całości, co wskazuje na to, że zapamiętywały orientacyjną ilość zabawek, jaka powinna zostać wyciągnięta. Natomiast gdy przy analogicznej czynności zabawki nie były liczone, a tylko wskazywane mówiąc przy tym „to, to, to i to”, dzieci nie wykazywały zainteresowania wyciąganiem kolejnych zabawek – nawet po jednej zabawce się rozpraszały i zachowywały, jakby nic już nie było do wyciągnięcia z pudełka. Sam fakt obserwacji liczenia przez dorosłego, skłaniał dziecko do zwrócenia uwagi na ilość przedmiotów.

Eksperyment ten pokazuje, że małe dziecko słysząc, że coś liczymy, rozumie co robimy, choć nigdy nie miało kontaktu z nauką podstaw matematyki. Wyniki nieco poszerzyły zakres wiedzy naukowców w tym temacie, ponieważ do tej pory sądzono, że podobne zjawisko możliwe jest dopiero u nieco starszych dzieci.

Źródło:

https://hub.jhu.edu/2019/10/24/babies-understand-counting/