Witamina B6 a objawy PMS - gra na nerwach
Jak zmniejszyć PMS - Co na zespół napięcia przedmiesiączkowego

Witamina B6 a objawy PMS

Opublikowano 21 grudnia 2018 przez Wojciech Nowosada

Zespół napięcia przedmiesiączkowego jest znany wielu kobietom, niestety. Objawy bywają wyjątkowo uciążliwe, a świadomość regularnej powtarzalności jest tym bardziej przygnębiająca. Jak zmniejszyć PMS?

Istnieją pewne sposoby. Na przykład witamina B6 (pirydoksyna HCl) w dawce 100 mg dziennie przez 3 miesiące skutecznie zmniejsza objawy PMS, przy czym stwierdza się lepsze działanie niż przy stosowaniu bromokryptyny (apteczny Bromergon).

Sharma P eta al. „Role of bromocriptine and pyridoxine in premenstrual tension syndrome.” Indian J Physiol Pharmacol. 2007 Oct-Dec;51(4):368-74.

U podstawy tego zjawiska najprawdopodobniej leży działanie obniżające prolaktynę (i witamina B6, i bromokryptyna są wykorzystywane, by zredukować poziom prolaktyny), ale warto zwrócić też uwagę na fakt, że kobiety zmagające się z PMS często sięgają po niesteroidowe leki przeciwzapalne, a te obniżają poziom wit B6 w ustroju. Jej uzupełnianie może przyczynić się do sprawniejszej syntezy neuroprzekaźników, co poprawia samopoczucie. Tak więc uzupełnianie tej witaminy wydaje się być szczególnie atrakcyjne, gdy PMS wymusza obfite stosowanie leków przeciwbólowych, by uchronić się przed ryzykiem nasilenia objawów w przyszłości. Witamina B6 jest bardzo tanim suplementem (ok. 3,50 zł za 50tab x 50 mg), więc gdy PMS dokucza i nie ma przeciwwskazań do suplementacji, to warto spróbować.

Chang HY et al. „Clinical use of cyclooxygenase inhibitors impairs vitamin B-6 metabolism.” Am J Clin Nutr. 2013 Dec;98(6):1440-9.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *