Zapisz się do newslettera

Jeśli chcesz dostawać informacje o najciekawszych wpisach i nowościach na blogu, koniecznie zapisz się do newslettera Gra na nerwach!

Na stronie zawarte są reklamowe linki afiliacyjne. Korzystając z tej strony, zgadzasz się na używanie ciasteczek (cookies).

Test na depresję – Skala depresji Becka online

Test Becka po polsku – online

Samodzielnie i wygodnie sprawdź skalę swoich objawów depresyjnych.

Beck Depression Inventory, który znamy w Polsce jako test Becka, to kwestionariusz składający się z 21 pytań zamkniętych, na które mamy do wyboru po 4 odpowiedzi. Ten test służy łatwej ocenie skali objawów depresyjnych. Z założenia może być wykonywany samodzielnie przez pacjentów, bez potrzeby przeprowadzania wywiadu przez psychologa/diagnostę. Jest świetnym narzędziem przesiewowym, dzięki któremu można bardziej obiektywnie ocenić stan swojej psychiki i zgłosić się do specjalisty, gdyby wyniki były niepokojące.

Poniższy kwestionariusz to wersja BDI-II, czyli najświeższy wariant skali depresji Becka, w którym wprowadzono poprawki eliminujące ograniczenia występujące w pierwszej wersji Testu Becka z 1961 roku.

test becka

1. Smutek i przygnębienie






2. Pesymizm, martwienie sie o przyszłość






3. Uważasz, że zaniedbujesz swoje obowiązki?






4. Jesteś zadowolony/a z siebie?






5. Czy często masz poczucie winy?






6. Czy zasługujesz na karę






7. Zadowolenie z siebie






8. Czy czujesz się gorszy/a od innych?






9. Czy masz myśli samobójcze?






10. Często chce Ci się płakać?






11. Odczuwasz ostatnio większą nerwowość i rozdrażenienie?






12. Czy zmieniło się coś w Twoim zainteresowaniu innymi ludźmi?






13. Czy ostatnio miewasz większe problemy z podejmowaniem różnych decyzji?






14. Czy uważasz, że wyglądasz gorzej i mniej atrakcyjnie niż kiedyś?






15. Czy masz większe trudności z wykonywaniem różnych prac i zadań?






16. Masz kłopoty ze snem?






17. Czy męczysz się bardziej niż zwykle?






18. Czy masz kłopoty z apetytem?






19. W ciągu ostatniego miesiąca nie stosowałem/am diety, aby schudnąć, lecz moja masa ciała spadła






20. Czy ostatnio bardziej martwisz się swoim stanem zdrowia?






21. Czy masz kłopoty z popędem seksualnym?







Czy mam depresję?!

Po czym poznać, że mam depresję? Wiele osób na pewnym etapie życia zadaje sobie to pytanie. I bardzo dobrze. Gdy pojawi się ta iskierka, dzięki której zaczynamy dostrzegać problem, realne staje się sięgnięcie po pomoc. W momencie, gdy zaczniesz się zastanawiać czy masz depresję, warto wykonać test na depresję opracowany przez Aarona Becka. Na tej stronie możesz wygodnie wypełnić test na depresję online.

Czy test Becka jest wiarygodny?

Według wielu wykonanych dotychczas analiz porównawczych jest to dobre narzędzie. Wyniki testu Becka wychodzą porównywalne do wielu innych uznanych narzędzi diagnostycznych. Jest też jednym z najczęściej stosowanych w środowisku akademickim kwestionariuszy oceniających depresję. Trzeba jednak pamiętać, że nie należy z jego pomocą samemu sobie stawiać diagnozy. Test Becka służy wstępnej ocenie stanu i może stanowić furtkę do prawdziwej diagnostyki, jednak w tym celu należy zgłosić się do lekarza.

Test mówi, że mam depresję. Co dalej?

Porozmawiaj z lekarzem. Nawet gdy nasilenie wyjdzie łagodne, warto zasięgnąć profesjonalnej konsultacji. Być może lekarz zleci dodatkowe badania krwi, by sprawdzić, czy pogorszony stan psychiczny nie jest wynikiem zaburzeń takich jak niedoczynność tarczycy lub niedokrwistość. Gdy zostanie postawiona diagnoza depresji, a jej faktyczne nasilenie będzie tego wymagać, to lekarz może zaproponować leczenie farmakologiczne. Receptę może wystawić nie tylko lekarz psychiatra, ale i lekarz pierwszego kontaktu.

Lekarze niestety nie zawsze sugerują skorzystanie z psychoterapii, jednak mimo to zawsze warto ją rozważyć. I to niezależnie od tego, czy przyjmowane są leki, czy nie. Przy łagodnej depresji sama psychoterapia może załatwić sprawę, natomiast przy cięższej można się spodziewać lepszego efektu terapeutycznego z połączenia leków z psychoterapią, niż z samych leków. Osobiście wychodzę z założenia, jest to bardzo zgrane połączenie: leki umożliwiają łatwiejsze zmotywowanie się do terapii i ułatwiają wdrażanie zaleceń, a rzetelne odbywanie terapii umożliwia „przeprogramowanie” mózgu na nowe, lepsze nawyki i wzorce myślowe.

Często, gdy stan jest na tyle lekki, że nie ma wskazań do farmakoterapii, pacjenci decydują się na wdrożenie suplementacji. Często wybierane są suplementy witaminowe (szczególnie D3 i B-Kompleksy), magnez, aminokwasy (głównie tryptofan, tyrozyna, teanina), czy też zioła stabilizujące stres i nastrój (Ashwagandha, Różeniec górski, Passiflora i inne).

Niemalże zawsze dobrym pomysłem jest też wdrożenie jakiejś aktywności fizycznej, o ile pacjent jest w stanie się jej podjąć. Choć często zalecanie aktywności dla osób z depresją przytaczane jest jako przykład pobłażliwego traktowania depresji, to dane naukowe faktycznie wskazują na znaczne korzyści z uprawiania ćwiczeń. Oczywiście aktywności nie należy traktować jako główny zabieg terapeutyczny, lecz jedną z kilku dostępnych i skutecznych opcji.

Poznajmy autora testu na depresję: Aaron Beck

Profesor Aaron Beck był amerykańskim psychiatrą i jednym z twórców terapii poznawczej. Żył w latach 1921-2021.

W 1961 roku opublikował pracę nt. na temat swojej skali depresji, czyli Beck Depression Inventory (BDI) w pierwszej wersji. Jego innymi dziełami były Beck Anxiety Inventory (BAI), czyli podobny kwestionariusz do oceny skali lęku, a także Beck Hopelessness Scale (BHS).

Książki autorstwa A. Becka, które możesz przeczytać w języku polskim:

Profesor Aaron Temkin Beck - portret

Portret Profesora Aarona Becka.

Quynh834, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Prawa zastrzeżone przez Mind Development Academy Wojciech Nowosada
Dołącz do listy oczekujących! Powiadomimy Cię, gdy ten produkt będzie dostępny. Podaj swojego maila i zapisz się do listy oczekujących.