Zaburzenia lękowe tuż obok zaburzeń depresyjnych są jedną z najczęstszych dolegliwości dotykających psychiki. Lęk dotyczy praktycznie każdego z nas, jeśli nie przewlekły, to incydentalny. Dla redukcji obu typów lęku często szukamy wsparcia w suplementach i oczywiście możemy je znaleźć, o ile natężenie tego lęku sięga poziomu choroby. Jeśli lęk odczuwasz przewlekle i na tyle silnie, że przeszkadza Ci w codziennym funkcjonowaniu, nie czekaj i udaj się do lekarza pierwszego kontaktu, a on nakreśli Ci dalsze działania. Poniżej znajdziesz za to wykaz skutecznych suplementów, które mogą wspomagać w łagodzeniu napięcia psychicznego i lęku o niskim natężeniu, który może pojawiać się np. w cięższych okresach w życiu — zmiana pracy, powiększenie rodziny itp.

Jakie wybrać suplementy na uspokojenie i wyciszenie lęku?

L-Teanina

Aminokwas naturalnie występujący w niektórych odmianach zielonej herbaty. Wpływa na zwiększenie fal alfa w mózgu, co wiązane jest ze stanem charakterystycznym dla odprężenia i medytacji. Efektywnie neutralizuje stres i pozwala ogarnąć rozbiegane myśli, a przy tym jest bardzo bezpieczna nawet przy długotrwałym stosowaniu. L-Teanina ma całkiem uniwersalny profil działania. Relaksuje tylko wtedy, gdy sytuacja tego wymaga, jednak jeśli staramy się skupić na pracy, to nie usypia, a wręcz poprawia koncentrację. Uznawana jest za środek nootropowy.

Więcej o teaninie -> KLIK

Ashwagandha

Ajurwedyjskie ziółko, które skutecznie obniża poziom kortyzolu i poprawia subiektywne odczucie stresu i dobrostanu. Odpręża, poprawia sen, pozwala lepiej znosić stres. Jej działanie jest dobrze udokumentowane w literaturze fachowej, ma też niezliczoną ilość pozytywnych opinii użytkowników. Obecnie jest jednym z najchętniej wybieranych ziołowych preparatów do walki ze stresem i zaburzeniami nastroju.

Więcej o Ashwagandzie -> KLIK

 

 

Waleriana

Waleriana to określenie na preparaty lecznicze wytwarzane z ziela kozłka lekarskiego. Występuje w postaci ekstraktów roślinnych, herbatek do zaparzania lub nalewek alkoholowych. Bardzo ciekawa wydaje się być ostatnia opcja, zarówno ze względu na dobrą skuteczność, jak i dostępność – krople walerianowe można bez problemu kupić w dowolnej aptece za kilka złotych.

Sceletium tortuosum

Niezwykle ciekawa, afrykańska roślinka, znana też pod nazwą Kanna. Zmniejsza aktywację ciała migdałowatego w reakcji na bodźce stresowe, dzięki czemu relaksuje, daje większe opanowanie, a jej pozostałe mechanizmy działania wręcz podnoszą kognicję. Podnosi poziom serotoniny w sposób podobny do popularnych leków przeciwdepresyjnych, jednak nie ma charakterystycznych dla nich skutków ubocznych i działa nawet przy jednorazowym przyjęciu.

Więcej o Kanna -> KLIK

Inozytol

Często stosowany suplement, często też w zbyt niskich dawkach. Może działać skutecznie, jednak pod warunkiem przyjmowania dawek od 4 g w górę, nawet po 16 g dziennie. Szczególnie dobrą efektywność w redukcji lęków przynosi kobietom ze stwierdzonym PCOS.

Bacopa Monnieri i Gotu Kola

Te dwa zioła mają podobne mechanizmy działania, dlatego zawarte zostały w jednej pozycji. Bacopa i Gotu Kola świetnie działają na poprawę pamięci i regenerację neuronów, między innymi poprzez podnoszenie stężenia czynników neurotroficznych. Ich wzrost może przekładać się też na lepsze samopoczucie. Obie rośliny mają działanie adaptogenne i udowodniony wpływ na redukcję lęków.

Więcej o Bacopa -> KLIK

Więcej o Gotu Kola -> KLIK

Magnez

Jeden z podstawowych pierwiastków, który jednak bardzo często jest niedoborowy. Wpływa na przewodnictwo nerwowe oraz jest naturalną blokadą w receptorach NMDA – gdy magnezu jest za mało, to stymulujący glutaminian może osiągać zbyt dużą aktywność. Uzupełnienie magnezu zapobiega nadaktywności glutaminianu i tonizuje układ nerwowy.

Więcej o magnezie -> KLIK

Pregnenolon

Substancja o budowie steroidowej, prekursor do budowy wszystkich hormonów płciowych. W organizmie konwertuje do licznych neurosteroidów – hormonów steroidowych, które wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. W normalnych warunkach konwersja zachodzi tak, że wzrastają głównie neurosteroidy pozytywnie modulujące receptory GABA, a negatywnie NMDA, co skutkuje działaniem przeciwlękowym i przeciwstresowym. W sporadycznych przypadkach jednak ścieżki metabolicznie nie idą tak sprzyjającym torem i u niektórych osób pregnenolon nie będzie działał korzystnie na lęki.

Więcej o pregnenolonie – KLIK

Magnolia

Relaksująca roślina o niesamowitym zapachu. Jej główne substancje czynne to magnolol i honokiol. Wywodzi się z TCM, gdzie stosowana była w ramach leczenia depresji i bezsenności, jednak wykazuje też działanie przeciwzapalne. Magnolia officinalis jest składnikiem popularnego kompleksu zwanego Relora, gdzie występuje w parze z Phellodendron amurense.

Więcej o Magnolii – KLIK

Męczennica cielista

Znana tez pod nazwą Passiflora Incarnata. Jest to egzotyczna roślina rosnąca głównie w Ameryce środkowej i Południowej, posiadająca specyficzne, ale piękne kwiaty. Ma działania przeciwlękowe i wyciszające, a dodatkowo lekkie działanie antydepresyjne. Charakteryzuje się bardzo korzystnym profilem aktywnych flawonoidów, budzących gorące zainteresowanie neuronaukowców.

Więcej o Męczennicy cielistej -> KLIK

Tarczyca Bajkalska

Roślina działająca głównie na układ GABA. Szczególnie w formie wyciągu alkoholowego działa sprawnie i odczuwalnie. Co ciekawe, zawiera też składniki, które hamują GABA, a podnoszą poziom dopaminy, zapewniając działanie typowo stymulujące. Sumaryczny profil działania całej rośliny jest zdecydowanie uspokajający, jednak zróżnicowanie substancji czynnych przekłada się na charakterystyczne działanie i przyjemny wpływ na nastrój.

Fenibut

Fenibut to ciężki kaliber. Jeśli chcemy uniknąć szybkiego wzrostu tolerancji i pojawienia się symptomów uzależnienia, to należy przyjmować wyłącznie doraźnie. Ciężko jednak znaleźć inny środek legalny i bez recepty, który tak efektywnie obniża lęki. Jego mechanizm działania opiera się głównie na aktywacji receptorów GABA(B), jednak w pewnym stopniu wpływa też na dopaminę.

Więcej o fenibucie -> KLIK

5-HTP

Bezpośredni prekursor serotoniny, „hormonu szczęścia”. U osób, które są podatne na działanie 5-HTP, może dość do zmniejszenia lęków. Niestety nie każdy dobrze odczuwa jego działanie, a przyjmowanie przewlekłe może paradoksalnie namieszać w biochemii mózgu. Dla zwiększenia efektywności warto przyjmować razem z EGCG, co zwiększy ilość 5-HTP docierającego do mózgu i zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu w redukcji lęków.

Więcej o 5-HTP -> KLIK

Olejki CBD

CBD ma bardzo ciekawe mechanizmy działania, jest dość popularne, jednak bardzo często stosowane jest w zbyt niskich dawkach. W publikacjach naukowych skuteczne dawki zaczynają się od 100 mg dziennie, a nierzadko sięgają 600 mg i więcej, co wychodzi bardzo nieekonomicznie. Aczkolwiek w relacjach użytkowników sporadycznie widać, że i mniejsze dawki są odczuwalne, choć ciężko ocenić na ile jest to realne działanie, a na ile wynik autosugestii. CBD działa przeciwlękowo, a nawet stwierdzono znaczną poprawę w odczuwaniu stresu i lęków podczas wystąpień publicznych już po jednorazowej porcji.

Więcej o działaniu CBD -> KLIK

Podsumowanie

Jeśli lęk jest na tyle silny, że utrudnia Ci codzienne życie, to koniecznie udaj się do lekarza, który zapewne zaleci Ci indywidualnie dobrane tabletki na uspokojenie na receptę, które działają bardzo skutecznie, lecz wymagają ostrożności. Jednak w przypadkach lekkich lęków i nadmiaru stresu możesz śmiało wspomagać się uspokajającymi suplementami dostępnymi bez recepty w aptekach, zielarniach lub sklepach z suplementami diety.

Sprawdź też: