Zaburzenia lękowe tuż obok zaburzeń depresyjnych są jedną z najczęstszych dolegliwości dotykających psychiki. Lęk dotyczy praktycznie każdego z nas, jeśli nie przewlekły, to incydentalny. Dla redukcji obu typów lęku często szukamy wsparcia w suplementach i oczywiście możemy je znaleźć. Jakie wybrać suplementy na zaburzenia lękowe?

L-Teanina

Aminokwas naturalnie występujący w niektórych odmianach zielonej herbaty. Wpływa na zwiększenie fal alfa w mózgu, co wiązane jest ze stanem charakterystycznym dla odprężenia i medytacji. Efektywnie neutralizuje stres i pozwala ogarnąć rozbiegane myśli, a przy tym jest bardzo bezpieczna nawet przy długotrwałym stosowaniu. L-Teanina ma dość uniwersalny profil działania relaksuje tylko wtedy, gdy sytuacja tego wymaga, jednak jeśli staramy się skupić na pracy, to nie usypia, a wręcz poprawia koncentrację. Uznawana jest za środek nootropowy.

Więcej o teaninie -> KLIK

Ashwagandha

Ajurwedyjskie ziółko, które skutecznie obniża poziom kortyzolu i poprawia subiektywne odczucie stresu i dobrostanu. Odpręża, poprawia sen, pozwala lepiej znosić stres. Jej działanie jest dobrze udokumentowane w literaturze fachowej, ma tez niezliczoną ilość pozytywnych opinii użytkowników. Obecnie jest jednym z najchętniej wybieranych ziołowych preparatów do walki ze stresem i zaburzeniami nastroju.

Więcej o Ashwagandzie -> KLIK

Waleriana

Waleriana to określenie na preparaty lecznicze wytwarzane z ziela kozłka lekarskiego. Występuje w postaci ekstraktów roślinnych, herbatek do zaparzania lub nalewek alkoholowych. Bardzo ciekawa wydaje się być ostatnia opcja, zarówno ze względu na dobrą skuteczność, jak i dostępność – krople walerianowe można bez problemu kupić w dowolnej aptece za kilka złotych.

Sceletium tortuosum

Niezwykle ciekawa, afrykańska roślinka, znana też pod nazwą Kanna. Zmniejsza aktywację ciała migdałowatego w reakcji na bodźce stresowe, dzięki czemu relaksuje, daje większe opanowanie, a jej pozostałe mechanizmy działania wręcz podnoszą kognicję. Podnosi poziom serotoniny w sposób podobny do popularnych leków przeciwdepresyjnych, jednak nie ma charakterystycznych dla nich skutków ubocznych i działa nawet przy jednorazowym przyjęciu.

Więcej o Kanna -> KLIK

Inozytol

Często stosowany suplement, często też w zbyt niskich dawkach. Może działać skutecznie, jednak pod warunkiem przyjmowania dawek od 4 g w górę, nawet po 16 g dziennie. Szczególnie dobrą efektywność w redukcji lęków przynosi kobietom ze stwierdzonym PCOS.

Bacopa Monnieri i Gotu Kola

Te dwa zioła mają podobne mechanizmy działania, dlatego zawarte zostały w jednej pozycji. Bacopa i Gotu Kola świetnie działają na poprawę pamięci i regenerację neuronów, między innymi poprzez podnoszenie stężenia czynników neurotroficznych. Ich wzrost może przekładać się też na lepsze samopoczucie. Obie rośliny mają działanie adaptogenne i udowodniony wpływ na redukcję lęków.

Więcej o Bacopa -> KLIK

Więcej o Gotu Kola -> KLIK

Magnez

Jeden z podstawowych pierwiastków, który jednak bardzo często jest niedoborowy. Wpływa na przewodnictwo nerwowe oraz jest naturalną blokadą w receptorach NMDA – gdy magnezu jest za mało, to stymulujący glutaminian może osiągać zbyt dużą aktywność. Uzupełnienie magnezu zapobiega nadaktywności glutaminianu i tonizuje układ nerwowy.

Pregnenolon

Substancja o budowie steroidowej, prekursor do budowy wszystkich hormonów płciowych. W organizmie konwertuje do licznych neurosteroidów – hormonów steroidowych, które wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. W normalnych warunkach konwersja zachodzi tak, że wzrastają głównie neurosteroidy pozytywnie modulujące receptory GABA, a negatywnie NMDA, co skutkuje działaniem przeciwlękowym i przeciwstresowym. W sporadycznych przypadkach jednak ścieżki metabolicznie nie idą tak sprzyjającym torem i u niektórych osób pregnenolon nie będzie działał korzystnie na lęki.

Magnolia

Relaksująca roślina o niesamowitym zapachu. Jej główne substancje czynne to magnolol i honokiol. Wywodzi się z TCM, gdzie stosowana była w ramach leczenia depresji i bezsenności, jednak wykazuje też działanie przeciwzapalne. Magnolia officinalis jest składnikiem popularnego kompleksu zwanego Relora, gdzie występuje w parze z Phellodendron amurense.

Więcej o Magnolii – KLIK

Męczennica cielista

Znana tez pod nazwą Passiflora Incarnata. Jest to egzotyczna roślina rosnąca głównie w Ameryce środkowej i Południowej, posiadająca specyficzne, ale piękne kwiaty. Ma działania przeciwlękowe i wyciszające, a dodatkowo lekkie działanie antydepresyjne. Charakteryzuje się bardzo korzystnym profilem aktywnych flawonoidów, budzących gorące zainteresowanie neuronaukowców.

Więcej o Męczennicy cielistej – KLIK

Tarczyca Bajkalska

Roślina działająca głównie na układ GABA. Szczególnie w formie wyciągu alkoholowego działa sprawnie i odczuwalnie. Co ciekawe, zawiera też składniki, które hamują GABA, a podnoszą poziom dopaminy, zapewniając działanie typowo stymulujące. Sumaryczny profil działania całej rośliny jest zdecydowanie uspokajający, jednak zróżnicowanie substancji czynnych przekłada się na charakterystyczne działanie i przyjemny wpływ na nastrój.

Fenibut

Fenibut to ciężki kaliber. Jeśli chcemy uniknąć szybkiego wzrostu tolerancji i pojawienia się symptomów uzależnienia, to należy przyjmować wyłącznie doraźnie. Ciężko jednak znaleźć inny środek legalny i bez recepty, który tak efektywnie obniża lęki. Jego mechanizm działania opiera się głównie na aktywacji receptorów GABA(B), jednak w pewnym stopniu wpływa też na dopaminę.

Więcej o fenibucie -> KLIK

5-HTP

Bezpośredni prekursor serotoniny, „hormonu szczęścia”. U osób, które są podatne na działanie 5-HTP, może dość do zmniejszenia lęków. Niestety nie każdy dobrze odczuwa jego działanie, a przyjmowanie przewlekłe może paradoksalnie namieszać w biochemii mózgu. Dla zwiększenia efektywności warto przyjmować razem z EGCG, co zwiększy ilość 5-HTP docierającego do mózgu i zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu w redukcji lęków.

Więcej o 5-HTP -> KLIK

Olejki CBD

CBD ma bardzo ciekawe mechanizmy działania, jest dość popularne, jednak bardzo często stosowane jest w zbyt niskich dawkach. W publikacjach naukowych skuteczne dawki zaczynają się od 100 mg dziennie, a nierzadko sięgają 600 mg i więcej, co wychodzi bardzo nieekonomicznie. Aczkolwiek w relacjach użytkowników sporadycznie widać, że i mniejsze dawki są odczuwalne, choć ciężko ocenić na ile jest to realne działanie, a na ile wynik autosugestii. CBD działa przeciwlękowo, a nawet stwierdzono znaczną poprawę w odczuwaniu stresu i lęków podczas wystąpień publicznych już po jednorazowej porcji.

Więcej o działaniu CBD -> KLIK

Sprawdź też NATURALNE SPOSOBY NA PODNIESIENIE SEROTONINY!