Dużo się mówi o negatywnych aspektach ekspozycji na niebieskie światło wieczorem, jednak warto też wspomnieć o pozytywnych aspektach takiego światła w ciągu dnia. Światło (lub jego brak) odgrywa doniosłą rolę w regulacji cyklu dobowego, a my, jako osoby wykorzystujące naukę do własnych potrzeb, możemy nim manipulować osiągając lepszą produktywność.

Jak jasne światło wpływa na rytm snu i czuwania?

Jak mówi publikacja z 2011 roku, światło o barwie 6500K daje mniejsze subiektywne odczucie senności, lepsze samopoczucie i lepszy czas reakcji w porównaniu do światła 3000K i 2500K. Efekty te notowano przy stosunkowo niskim natężeniu światła, wynoszącym 40 lux. Można wziąć to pod uwagę np. przy zakupie odpowiedniej lampy do pomieszczenia w którym pracujemy. Taka lampa może poprawiać czujność w standardowych godzinach pracy lub pomagać, gdy sytuacja zmusza nas do pracy nocnej (choć takie sytuacje najlepiej minimalizować). Niebieskie światło hamuje syntezę melatoniny, co pozwala na lekkie “hackowanie” cyklu dobowego.

Sarah Laxhmi Chellappa et al. “Non-Visual Effects of Light on Melatonin, Alertness and Cognitive Performance: Can Blue-Enriched Light Keep Us Alert?” PLoS One. 2011; 6(1): e16429.

Jak widać, warto poza blokowaniem niebieskiego światła wieczorem zadbać również o właściwą ekspozycję na jasne światło w ciągu dnia. Odsłonięcie okien a nawet wyjście na spacer powinno dodawać czujności i poprawiać efektywność pracy nawet gdy nie chcemy przykładać wagi do doboru specjalnych lamp.

Urządzenia do terapii niebieskim światłem w domu

Jeśli pracujesz w niedostatecznie oświetlonym otoczeniu, warto rozważyć inwestycję w dodatkowe źródła jasnego światła emitującego dużo niebieskiego spektrum. Na rynku dostępne są różnego rodzaju lampki, ale też dedykowane headsety (np. AYO), które emitują niebieskie światło bezpośrednio nad oczami. Punkt emisji światła jest ulokowany w takim miejscu, że nie przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu, natomiast zapewnia odpowiednią stymulację oczu, by wywołać wszystkie procesy odpowiedzialne za postawienie nas w tryb czuwania. Urządzenia takie wykorzystywane są to wspomagania terapii sezonowych spadków nastroju, regulacji rytmu dobowego, walki z jet lagiem, czy też po prostu poprawy produktywności, gdy pracujemy w pomieszczeniach bez odpowiedniej ilości światła dziennego.