Bor – wpływ na kondycję układu nerwowego - gra na nerwach
Pierwiastek bor - wpływ na mózgi układ nerwowy

Bor – wpływ na kondycję układu nerwowego

Opublikowano 24 kwietnia 2019 przez Wojciech Nowosada

Mam nadzieję, że wszyscy tutaj zdają sobie sprawę z tego jak doniosła jest rola diety w regulowaniu sprawności mózgu. Dla dobrego zdrowia należy dostarczać odpowiednich ilości wszystkich niezbędnych minerałów, również tych śladowych, jak bor. Bor jest trochę pomijanym pierwiastkiem, a ma wiele ciekawych właściwości. Jego obecność wpływa także na funkcjonowanie mózgu.

Według badań, dieta uboga w bor skutkuje mniejszą aktywnością elektryczną tego organu. Niska dostępność boru zmienia profil wyników EEG, wskazując na efekt podobny do zatrucia metalami ciężkimi lub niedożywienia. Takie wyniki skutkują gorszą sprawnością psychomotoryczną, obniżoną czujnością i gorszą pamięcią. Negatywne efekty pojawiają się już po około 2 miesiącach niedostatku boru, co jest względnie krótkim czasem, zatem warto mieć ten temat na uwadze.

Boru potrzebujemy również, by kontrolować stres oksydacyjny (wpływa na poziomy dysmutazy ponadtlenkowej, katalazy i peroksydazy glutationowej) oraz stany zapalne – obniżą CRP i TNF-alfa. Co więcej, bor uczestniczy w formowaniu s-adenozylometioniny (SAMe) i NAD+, które jak wiemy, są niezwykle ważne do utrzymywania dobrej kondycji mentalnej i sprawności układu nerwowego.

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4712861/
Lara Pizzorno „Nothing Boring About Boron” Integr Med (Encinitas). 2015 Aug; 14(4): 35–48.

W tej publikacji można też poczytać o innych działaniach boru – na gospodarkę hormonalną, zarządzanie magnezem i witaminą D, o wpływie na stan kości, redukcji stanów zapalnych itd. Dla mnie szczególnie interesujący jest wpływ na hormony płciowe, ale o tym innym razem 😉

W diecie bor pozyskujemy głównie z owoców i warzyw – jest w mikro ilościach w ogromnej licznie produktów z tej kategorii. Jeśli chcecie uchronić się przed niedoborem, to po prostu uwzględniajcie w jadłospisie owoce i warzywa w dużych ilościach, to powinno być w zupełności wystarczające, a suplementy mozna zostawić na sytuacje awaryjne, gdzie potrzeba działania terapeutycznego. Jeśli jednak potrzebujecie wiedzy o produktach szczególnie obfitujących w ten pierwiastek, to wymienić można np. rodzynki, wino (!), orzeszki ziemne a także inne gatunki orzechów.

Brak komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *